Först och främst vill jag uttrycka hur stolt jag är över alla medarbetare i Team Optimal! Vi har tillsammans satt upp mål för företagets fortsatta utveckling och alla bidrar på ett hängivet och imponerande sätt till att vi kommer att uppnå dessa.
Optimal Service strategi bygger på kompetens, genuint engagemang och goda relationer mellan kollegor såväl som med våra kunder. Vår företagskultur utgår från samma principer och det är där allt börjar och slutar. Jag får ofta höra hur våra kunder uppskattar vårt fokus på relation och
kommunikation såväl som på kompetens och att det är avgörande faktorer för varför dom valde just Optimal Service.
Optimal Service har en stark företagskultur som bygger på ett prestigelöst förhållningssätt, äkta engagemang och ständig förbättring. Detta sitter i väggarna sedan lång tid tillbaka och ibland så uppmärksammas sådant även utanför väggarna – denna gång genom att Optimal Service tilldelades
Dagens Industris Gasellpris 2018!
Optimal 2.0
Optimal Service resa har bara börjat. Resan, som vi döpt till Optimal 2.0, har som syfte att säkerställa att vi är i framkant nu och framöver gällande kompetens, relation, AI(nyttjande av de bästa digitala verktygen och datainsamling/analys inom förvaltning och driftsoptimering). Vi grundar allt på våra tidigare erfarenheter och företagets trygga plattform & DNA och genomför endast kompletteringar och finjusteringar. Detta säkerställer att vi kommer fortsätta att vara den mest attraktiva samarbetspartnern inom fastighetsförvaltning – Optimal Service är och skall även i framtiden vara nästa generations förvaltningsbolag!
Optimal 2.0 är ett mindset som står för att vi är under ständig utveckling och förbättring, att vi aldrig är nöjda. 2.0 innefattar även ett antal konkreta åtgärder. Här är ett urval av påbörjade Optimal 2.0-projekt samt projekt som startas upp under H2, 2019 och vidareutvecklas in i 2020:
– Totalförvaltning(2019-2020): Teknisk förvaltning, Ek förvaltning, Fastighetsskötsel
– Web(hösten 2019): Investering i ny hemsida 2.0, lanseras i höst 2019
– IT(hösten 2019): Implementering av Office 365:
– Mobil växel (sommaren 2019):
– Digital jourpärm(hösten 2019):
– Outsourcing(sommaren 2019):
– Fortsatt utveckling av WSP-Dedu(2019-2020):
– Digitala system för driftsoptimering(2019-2020)
– Miljö(2019): Optimal Service miljöpolicy innebär att ständigt förebygga och minimera en
negativ miljöpåverkan.
– Större kontor och lager(sommaren 2019)
– Regionala satsningar H2 och 2020
– Optimals plattform bärs upp av fyra pelare(2019)
Kunder/partners:
Peab:
Samarbetet med Peab fortsätter på ett positivt sätt och flera nya BRF:er har tillkommit under senaste halvåret. En bidragande faktor till att vi får fler objekt av Peab är våra digitala verktyg(bl.a. WSP-Dedu) som på ett kontrollerat och enkelt sätt kan addera fler fastigheter inom samma struktur och kostnadsbild. Samarbetet har även medfört att Peab rekommenderat oss till de fastigheter där garantitiden löpt ut, detta ser som ett bra betyg på hur vårt samarbete utvecklas. BRF Björlanda Brygga och BRF Björlanda Marina är två exempel på nya avtal som ligger utanför Peabs garantitid.
Nyfosa – Södra porten:
Nyfosa är ny kund till Optimal Service även om vi redan har ett större samarbete sedan flera år med dess systerbolag Hemfosa. Vår första upphandling för Nyfosa var Södra Porten i Mölndal och uppdraget påbörjades i årsskiftet. Södra Porten är ett större område på drygt 80 000m2 bestående
främst av kontorsfastigheter samt Nyfosas egna regionskontor. Optimal Service ansvarar för den totala tekniska driften.
Svefa och BRF Nordosten:
Svefa kontaktade Optimal Service i våras för att bjuda in till upphandling av teknisk förvaltning(inkl drift, förvaltning, fastighetsskötsel och lokalvård) gällande BRF Nordosten i Göteborg. Optimal Service vann denna upphandling och påbörjade detta uppdrag from 1/6. BRF Nordosten består av 218 lägenheter och är därmed vår största BRF hittills. En bra referens för fler BRF:er i denna storlek.
Opalen Fastighetsförvaltning:
Opalen är ett väletablerat förvaltningsbolag som Optimal Service nu fått sitt första uppdrag tillsammans med. Avtalet gäller teknisk drift och förvaltning av BRF Sjöhamnen i Göteborg och vi tror det kommer leda till fler gemensamma uppdrag.
Ny samarbetspartner- Husjuristerna
Då Optimal Service har komplett teknisk förvaltning men även regelbundet får förfrågningar om att ombesörja ekonomisk förvaltning och totalförvaltning så har ett samarbete inletts med Husjuristerna som är en etablerad och erkänt duktig aktör inom ekonomisk förvaltning. Samarbetet innebär att både Optimal Service och Husjuristerna kan erbjuda befintliga och nya kunder Totalförvaltning och därmed stärka och utöka varandras kundportfölj.
Team Optimal:
Vi utvecklar och utökar teamet kontinuerligt och vill välkomna nya medarbetare: Mattias Haglund, fastighetstekniker med ansvar för Södra Porten(Nyfosa) Jonas, fastighetstekniker med start 1/9. Jonas kommer ansvara för ett antal fastigheter i region väst och säkerställa att vi kan fortsätta vår tillväxt med bibehållen kvalitets- och servicenivå.
Mikael Nicarson, Fastighetsskötsel och drift Region Syd
Malin Hedlund, Lokalvård och Motaz Almtyab, fastighetsskötsel
Vi har även sommararbetare inne på samtliga regioner och önskar även dem mycket välkomna & stortlycka till!
Mölndals Näringslivsdag 2019:
Henrik Siösteen sitter med i styrelsen för Mölndal-Åbro Företagsförening och var även med i projektgruppen som organiserade årets Näringslivsdag i Mölndal – en mycket lyckad premiär för detta event med över 40 utställare och bra sponsorer – Näringslivsdagen Mölndal 2020 är redan under planering.